Az üzleti terv nem egy kötelező rossz, és messze túlnyúlik azon, hogy meglássuk, az ötletünk piacképes-e. Egy jó üzleti tervből még az is kiderül, mely célcsoportunk elérésére mennyit költhetünk; mi történik, ha egy külső partner vagy beszállító hibázik; de még az is, hogy mikor érdemes kiszállni s eladni vállalkozásunk.

  Összetett, bonyolult, nehéz – s épp ezért sokan úgy gondolják, „majd holnap megírom”.

  Fontos, hogy ne csak akkor írj üzleti tervet, ha elkezdesz vállalkozni, hanem minden olyan ötletednél, melyet meg akarsz valósítani.

  Az a tapasztalatom, legjobban akkor jársz, ha nem te írod meg az üzleti terved. Az is egy szakma, érteni kell hozzá, lássuk be, kicsit elfogult is vagy, no meg különben is, lesz más dolgod. Viszont nagyon fontos, hogy ennek ellenére – vagy épp ezért – tudj az üzleti terv sorai között olvasni, hisz ez lesz a te térképed a sikerhez.

  Szeretnék Neked segíteni, így az üzleti terv legfontosabb fogalmait megtanuljuk most, hogy a későbbiekben könnyedén tudd használni a térképed.

    Az ütős üzleti tervnek sok apró titka van, ezek egyike az, hogy úgy kell megírni, hogy tömör legyen, mégis mindenre kiterjedő – és főleg mindenki számára érhető.

  S talán ez utóbbi a legnehezebb.

  Amennyiben ugyanis az üzleti terveddel tőkebevonás a célod, azaz befektetőket keresel vagy hitelt kívánsz felvenni, tudnod kell, hogy rengeteg ember olvassa majd el.

  Egy része semmit nem ért ahhoz a termékhez, szakmához, amit Te csinálsz, ők a számokat elemzik – de ha nem értik meg, mit akarsz, mi a célod, nem fognak bízni benned. Erre logikus megoldás lenne, hogy szájbarágósan, lebutítva mutatod be a projekted – de nehogy így cselekedj!

  A helyzet ugyanis az, hogy attól, mert nem értenek a szakterületedhez, még rendelkeznek külső szakértőkkel, s bizony, ők is elolvassák. Ha pedig triviális általánosságokat, esetleg butaságokat írsz csak azért, hogy a „bankár is megértse”, egyből hiteled veszted náluk.

  Szóval meg kell találnod azt az arany középutat. Úgy mutasd be azt, miért született ez az egész, a terméket, a szolgáltatást, az egész projektet, hogy az egy kívülállónak is érthető legyen, de egy szakértő is lássa, hogy igen, profi vagy.

  Hát ezért írtam, hogy talán ez a legnehezebb az egészben. A számok nem hazudnak, egy jó sablonnal hibát sem védhetsz a képletek miatt – de ha a kísérő szövegek nem jók, már hátrányba kerültél.

  Következő apró trükk, hogy a legelső fejezetet, a vezetői összefoglalót írd meg legutoljára. Furának tűnhet, de sokszor eme fejezet elolvasása utána döntik el, érdemes-e egyáltalán tovább olvasni a pénzügyi terved – így ha ide tömören a kész mű esszenciája kerül, azzal együtt, hogy „miért?” is született meg a projekt, már felkeltetted a figyelmet.

  Szintén apróságnak tűnik, de ha most induló vállalkozásnak készül a pénzügyi terv, fontos, hogy meg tudd indokolni, miért az lett a formája, ami!

  Legtöbben rutinból arra gondolnak, alapítok egy Kft-t és elkezdem a vállalkozást. De biztos ez a legjobb formája annak, amire Te készülsz? Álljunk meg egy szóra, s derítsük ki, mi is a legjobb Neked!

    A vállalkozásnál létkérdés, hogy legyen egy jó könyvelőd – mondjuk, aki adóbírság-garanciával is rendelkezik. Magyarországon mindenki ért a könyveléshez, akár csak a focihoz. Vagy legalább is mindig van egy ismerős, akinek valakije tanult valami ilyesmit az iskolában, majd jó lesz arra, hogy megoldjuk vele okosba’. Ismerős?

  Te ne így gondolkozz! Te profi leszel, nem?

  A könyvelés ugyan olyan szakma, mint mondjuk egy gyógyszerész – persze, mindenki tudja, hogy fejfájásra Algopyrin, mégis, ha én egy napig ott dolgoznék a patikában, valószínűleg megölnék pár embert a jónak vélt, de hibás tanácsaimmal.

  Egy naprakész könyvelő milliós bírságoktól vagy felesleges kiadásoktól óv meg Téged – szóval legyen Neked is egy és konzultálj vele erről. Ő fogja igazán tudni, melyik vállalkozási forma a legjobb Neked, vele kell kiválasztanod, hogyan vágsz bele.

  Ezzel együtt én mindenképp azt tanácsolom, fontoljátok meg, hogy egyéni vállalkozó leszel-e vagy zártkörűen működi részvénytársaságot hozol létre.

  Miért? Mert az első kérdése az lesz, mekkora tőkéd van a vállalkozás indítására? Azt a városi legendát felejtsd el, hogy egy Kft. alapításához szükséges 3 millió Forintot kölcsönkéred valakitől, berakod a céges bankszámlára, ezzel teljesítettél mindent, másnap meg kiveszed az ATM-ből és visszaadod a kölcsönt.

  Ez nagyon nem így működik. Először is, nem kötelező a teljes tőkét azonnal betenned. Másodszor is minden forintról el kell számolnod egy esetleges NAV-ellenőrzés során, ami a céged számlájáról teljesül – márpedig egy 3 milliós ATM tranzakció nehezen nevezhető elfogadható felhasználásnak, lássuk be.

  Szóval nézzük meg, mennyi tőkéd van most, vagy nagy biztonsággal mennyi lesz egy éven belül.

  Az biztosan kijelenthető, hogy hacsak nem a jog írja elő – nagyon ritka esetben, pl. ha patikát nyitsz – a Bt. létrehozásának ma már semmi értelme.

  Az egyszemélyes Kft-t azért nem ajánlom, mert semmivel nem nagyobb a belföldi elismertsége, mint az egyéni vállalkozónak, de sokkal nehezebb megszüntetni.

  Így tehát a tőkével nem rendelkezőknek és a magányos farkasoknak egyértelműen az egyéni vállalkozást javaslom. Gyakorlatilag ingyen elindíthatjuk, és ha úgy érezzük, mégsem jó ez nekünk, könnyen megszüntethetjük. Egyetlen hátránya, hogy a teljes vagyonoddal felelsz a tetteidért – de lássuk be, ez még inkább felelős döntésekre inspirál, ami nem baj.

  Fontos továbbá, hogy ha olyan szolgáltatást nyújtasz egyéni vállalkozóként, ahol kevés elköltségelhető dolog van – pl. magántanár, tanácsadó, webfejlesztő vagy – akkor a KATA adózási forma a maga havi fix kiadásával a lehető legjobb adózási mód havi 1 millió Forint, legalább 2-3 különböző helyről jövő bevételig!

  Ha több ember lesz tagja a vállalkozásnak, akkor a Kft. lenne a logikus vállalkozási forma – csakhogy itt képbe jön két apróság. Egyik, hogy sokkal nehezebb vagyont kivonni egy Kft.-ből, mint egy ZRt.-ből, miközben utóbbi alapításához csak két millió Forinttal kell több alaptőke. Ha van három milliónk egy Kft.-re, biztosan nincs öt milliónk egy ZRt.-re?

  Másik érv pedig a ZRt. mellett az emberek hozzáállása: bizony, sokkal jobban néz ki a névjegykártyádon az, hogy „igazgató, … ZRt.”, mint bármi más, vannak ajtók, melyek előbb nyílnak meg előtted így.

  Szomorú, de ez az igazság.

  Mellesleg technikailag egy Kft. és egy ZRt. nem nagyon különbözik egymástól, jobbára ugyan olyan kötelezettségeik és terheik vannak, ezen sem múlhat.

 Egy szó, mint száz, konzultálj a könyvelővel, hogy melyik vállalkozási forma a legjobb Neked és ezt indokold is meg az üzleti tervben!


  A kis kitérőnk után térjünk vissza az üzleti terv részeinek elemzéséhez.

  A vezetői összefoglaló és a vállalkozási forma kiválasztása után az ütős üzleti terv harmadik sarkalatos pontja a marketing-terv. Ez alatt nem azt értjük, hogy az eladni kívánt termék vagy szolgáltatás milyen reklámszöveggel kerül a piacra, hanem sokkal mélyebbre megyünk.

  Ennek egyik lépése a szegmentáció, mely fogalmát még sokszor fogod hallani. Ez több lépésből áll, de azt majd a következő posztban! :)